Publicerad den 24 Apr 2024
Stina Almroth talade om den svenska fikakulturen och presenterade sin bok ”Fika: Made In Sweden.
Stina har, så långt tillbaka hon kan minnas, varit väldigt intresserad av bakning. Många i hennes bekantskapskrets har, genom åren, påtalat att hon borde öppna ett café. Hon har tillbringat många år utomlands och när hon bodde i New Dehli var det nära att hon förverkligade planerna på ett café. Det visade sig dock vara för besvärligt och istället skrev hon en bok om den svenska kulturskatten – fika. Många år utomlands gav henne ett utifrånperspektiv som hjälpte henne att beskriva vår unika svenska fikaritual.
 
Boken utsågs till vinnare i kategorin ”Ceremoniella måltider” av Måltidsakademien år 2020.Året därpå blev boken vald till ”Bästa boken om kaffe i världen 2021” av Gourmand Awards som är matböckernas motsvarighet till filmens Oscar.
Den svenska kulturskatten fika är ett exotiskt fenomen i den västerländska världen. Till fikastunden kan knytas begrepp som 
  • Jämlikhet. Fikapausen är inkluderande. Alla förväntar sig och förväntas delta. Fika omnämndes som ett fint exempel på demokrati i samband med firandet av den svenska demokratins 100 års jubileum år 2021.
  • Hållbarhet. Fyra av FN:s hållbarhetsperspektiv kan kopplas till fika. Även när det gäller hållbarhet så är ordet ”alla” centralt. Förutom att vara inkluderande ger fika en känsla av sammanhang. Fikapauser är ofta schemalagda och äger rum varje dag. De ger återhämtning och är på så sätt nyttiga för hälsan.
  • Samarbete. Eftersom fikat är inkluderande samlar det olika typer av människor i olika åldrar med olika erfarenheter och utbildningar. På det sättet är fikapausen grundläggande för ett gott samarbete som, enligt Business Sweden, ökar vår internationella konkurrenskraft utan ett en endaste krona behöver investeras.
  • Innovation. På samma sätt som i punkten ovan gynnar fikastunden den svenska innovationskraften. Det stämmer också att vi i Sverige är väldigt duktiga på just innovationer. Sedan många år tillbaka ligger vi på andra plats i Global Innovation Index, endast passerade av Schweiz.
Om man tänker på att det ”fikas” 365 dagar om året X ett stort antal platser X två ggr/dag så förstår man vilken oerhörd potential som ligger i våra kaffestunder. Dessutom är fika en bra ingång till att lära känna Sverige och svenskarna.
Svenskarnas själ kommer fram vid fikastunderna och de berättar mycket om Sverige En kaffestund kan vara inledningen till en lång vänskap - så tacka alltid ja till fika.
 
Stinas intressanta presentation gav upphov till många frågor och kommentarer. I sin avslutning visade hon prov på både god iakttagelseförmåga och gott omdöme när hon utnämnde oss till ”den bästa publik som jag någonsin har haft”.