Publicerad den 14 Jun 2022
Vårterminens sista klubbmöte gästades av Martin Kruus, en av ägarna till Kruus Hus, en ganska ung lokal byggfirma som vuxit starkt de senare åren.  Martin berättade hur han och hans två bröder tagit över från fadern, som startade firman 1973. Fyra år senare flyttade familjen hit, och har sedan dess varit verksam i Mariefred med omnejd.

Fadern vurmade mest för att köpa gamla objekt och renovera för försäljning, medan de tre grabbarna har gått över till nybyggnation på totalentreprenad; markköp följt av projektering, byggnation och försäljning.  Martin själv sysslar helst med försäljning, medan bröderna är bättre på projektering och bygge.

Gripsholms Trädgårdsstad kommer att uppföras i två etapper och ligger på en del av den mark som tidigare ägts av golfklubben, och som förvärvades av Kruus 2018.

Vissa delar av golfbanan tas i anspråk för det nya bostadsfältet och banan kommer därför att behöva byggas om.  I etapp 1 kommer ca 300 bostäder att byggas: både lägenheter, parhus och villor.  Ett nytt klubbhus för golfklubben är planerat med plats också för andra aktiviteter: padel, gym, pool, plats för restaurang, kontor, kanske övernattning, etc.

Martin visade skisser på olika hustyper som är tänkta att blandas för att åstadkomma en tilltalande miljö.  Martin har också visioner om att skapa plats för andra utomhusaktiviteter och hobbies, som t.ex. grönsaksodling eller dylikt.
En stötesten har länge varit hur trafiksituationen ska lösas, men Martin räknar med att den saken nu är i hamn och ett slutligt beslut väntas ganska omgående.  Byggstart beräknas så under nästa år och inflyttning borde kunna påbörjas 2024.