Publicerad den 18 May 2022
Thomas Porathe, Professor i interaktionsdesign Institutionen för design NTNU, Norges teknisktnaturvetenskapliga universitet i Trondheim, är mariefredsbo sedan 25 år tillbaka. När han kom till Mariefred, bodde han på pråmen Hilda i gästhamnen, men bor nu i en villa på Öster. Pråmen finns nu i Uppsala och det är inte otänkbart att han och frun flyttar tillbaka tlll Hilda i en framtid.
 
Thomas har en doktorsexamen i informationsdesign från Mälardalens högskola inom området 3-D sjökort och säker navigation. Han har specialiserat sig på maritima mänskliga faktorer och maritima informationssystem. 
Sedan 2006 arbetar Thomas med E-navigation i olika EU-projekt som BLAST, EfficienSea, MONALISA, ACCESEAS, SESAME II och med de obemannde fartygsprojekten MUNIN, SAREPTA, LOAS och IMAT.      
 

Människa-maskin-interaktion
Sjöfarten är till skillnad mot flyget inte enhetligt designat. Sjöfarten har många smarta övervakningssystem, men de samverkar inte så bra som man skulle önska. Thomas ger exempel på biltrransportfartyget Makassar Highways grundstötning utanför Västervik den 23 juli 2018. 

Makassar Highway var på resa till Södertälje med en last av 1.325 personbilar, då hon den 23 juli 2018 klockan 7.21 på morgonen gick på grund utanför Västervik. Skadorna blev så allvarliga att fartyget skrotades.ää

För att nå mobiltelefonnätet och därigenom få möjlighet till internetuppkoppling och kunna ringa t. ex. anhöriga, hade besättningen föreslagit avvikelser från den i ECDIS utlagda ruttplaneringen genom att gå nära land i Hanöbukten. Denna kursändring accepterades av befälhavaren, men någon updatering av fartygtets ruttplanering gjordes inte. 

Överstyrman inledde sin vakt klockan 4.00 den 23 juli när Makassar Highway var öster om Ölands norra udde.

När Makassar Highway hade passerat Öland girade överstyrman åt nordväst för att gå närmare den svenska kusten. Avsikten med deviationen var att ha fortsatt  täckning för GSM-systemen. Överstyrman uppfattade att deviationen från färdplanen var godkänd av befälhavaren, som å sin sida i efterhand har hävdat att hans godkännande enbart omfattade en tidigare deviation i Hanöbukten.

Klockan 07.21 rände Makassar Highway på grund. Överstyrman har inte kunnat uppge hur detta har gått till, utan har sagt att han suttit och arbetat vid datorn med administrativa uppgifter och uppenbarligen koncentrerat sig för mycket på den uppgiften. Inte heller fartygets S-VDR (Simplified Voyage Data Recorder) ger någon klarläggande information eftersom den var ur funktion.

Vid grundstötningen var överstyrman, som hade vakten, ensam på bryggan. Brygglarmsystemet BNWAS (Bridge Navigational Watch Alarm System) var avstängt då grundstötningen inträffade.

På måndagen den 23 juli kl 07.33 inkom ett samtal till Joint Rescue Coodination från VTS Södertälje om att Makassar Highway observerats ligga stilla utanför Västervik.
Cirka kl. 07.45 fick JRCC kontakt med fartyget via VHF radion.

Här menar Thomas att det borde ha gått ett larm till VTS att fartyget avvikit från sin kurs. VTS hade observation på Makassar Highway och inom några minuter efter grundstötningen larmade VTS. Här vore det bra om VTS hade förutsatt risken med avvikelsen från kursplanen.
  
Det är ändå tre oberoende organisationer i Sverige, som har möjlighet att överrvaka trafiken. VTS, Kustbevakningen och militären.
 
Ett verktyg som Route Exchange är en funktion uppnår kognitiv avlastning genom att ta bort behovet av att gissa andra fartygs avsikter.

Genom att dela reseplanen som redan finns lagrad i varje fartygs navigationssystem kan andra fartyg och kontrollcentraleri land göras medvetna om potentiella risker och åtgärder kan vidtas i god tid.

Thomas forsatte föredraget med att interagera med åhörarna genom att tala om
människans förmåga att förhålla sig till kartor, han nämnde mental rotation, (spatial förmåga)  d v s hjärnans förmåga att förstå rörliga föremål och förstå var de hör hemma. Det kräver kognitivt arbete, spatial förmåga) 

Thomas gav exempel på kartor där man alltid navigerar med färdriktningen uppåt och man roterar kartan beroende på hur man rör sig. S k 3D visning.
Vid 2D-visning visas kartan med norr uppåt, och fartygssymbolen rör sig i aktuellt väderstreck på kartan. Hur gör vi själva? Thomas bad om peka med armen åt vilket håll vi skulle styra vid olika situationer vid varje vägskäl. 

En orienterare navigerar oftast head up liksom stridsflygare. Inom Marinen navigerar stridsbåsförarna med sjökortet i head up och radarn i nord upp medan flottan har både sjökort och radar i nord upp.
De studier som gjorts i en laboratorielabyrint med amatörer, sjökaptener och stridsbåtsförare visare entydigt på att head up är bättre. (snabbare beslutsfattande och mindre fel)

IMAT Integrated Maritime Autonomous Transport

Thomas berättade vidare om MUNIN, Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Neworks. Yara Birkeland kommer att bli världens första helt elektriska och autonoma containerfartyg med nollutsläpp. Kongsberg ansvarar för utveckling och leverans av alla viktiga möjliggörande tekniker, inklusive sensorer och integration som krävs för fjärrstyrd och autonom fartygsdrift, utöver de elektriska driv-, batteri- och framdrivningskontrollsystemen.  

​​​​​Det blir en helt batteridriven lösning, förberedd för autonom och obemannad drift. Fartyget kommer att minska NOx- och CO2-utsläppen genom att minska dieseldrivna lastbilstransporter med cirka 40 000 resor per år. Detta miljöinitiativ kommer att bidra till att uppfylla FN:s hållbarhetsmål och förbättra trafiksäkerheten och trafikstockningarna.

För den första fasen av projektet kommer en avtagbar styrhytt med utrustning för manövrering och navigering att implementeras. När fartyget är redo för autonom drift kommer denna modul att lyftas av.
Fartyget kommer gradvis att övergå från bemannad drift till helt autonom drift år 2022.
Lastning och urladdning sker automatiskt med hjälp av elektriska kranar och utrustning. Fartyget kommer inte att ha ballasttankar, men kommer att använda batteripaketet som permanent ballast.
Fartyget kommer också att vara utrustat med ett automatiskt förtöjningssystem – förtöjning. 
Thomas avslutade med att konstatera att yrket som lots kommer att handla mer om landbaserad övervvakning i framtiden.