Publicerad den 28 Mar 2018
Musik har varit en viktig del i att skapa ett vanligt liv för elever med funktionsnedsättning på Paul Harris musikskola i Lublin, Polen. Skolan grundades av rotarymedlemmar och har 20 elever med olika funktionshinder, inklusive Downs syndrom, autism och synskador. Lublin-Centrum-Marie Curie-Sklodowska Rotary Club har finansierat skolan med hjälp av Rotary Foundations matchande bidrag och Henryk Wieniawski Musikaliska Sällskap, som inrymmer skolan.
Mariusz och Joanna Kanias son Mateusz föddes med en synskada och de letade efter sätt att hjälpa honom att vara aktiv. När han visade fallenhet för musik ville de hitta en lärare till honom och till sin stora glädje kom de i kontakt med Paul Harris musikskola.
“En sådan här skola hjälper barn som Mateusz att vidga sina perspektiv, att se på världen lite annorlunda och att träffa nya människor" säger hans pappa. "Utan den här skolan skulle det inte finnas något ställe i Lublin för barn med funktionsnedsättning att utvecklas musikaliskt".

Susie Ma