Publicerad den 07 Oct 2022
Arkitekten Kjell Forshed har ritat bostäder och miljöer för ”vanligt folk” sedan slutet av 60-talet. Detta arbete har han dokumenterat i boken ”Att vara sin formel trogen” som han, generöst, skänkte tre exemplar av till klubben.

När Kjell startade sin karriär hade Statens Planverk organiserat samhällsbygget på så sätt att olika verksamheter skulle hålls geografiskt åtskilda och att alla vägar skulle gå vid sidan om dessa områden. På den typen av förhållningssätt menade Kjell att det finns ”bäst före datum” och att de går i cykler om ung. 10-års perioder.
En av Kjells första erfarenheter i yrket var när man ritade för ett nybyggnadsprojekt i Botkyrka. Man valde att satsa på låga hus medan såväl Stockholms Stad som byggherren Svenska Bostäder ville ha höghus. Förslaget ledde till att arkitektbyrån, som Kjell representerade, blev av med alla sina projekt såväl från Stockholms Stad som från Svenska Bostäder.
Kjell fortsatte emellertid på den inslagna vägen och ritade ett ”småstadsaktigt” bostadsområde i Upplands-Väsby 1972. Detta följdes av ett liknande projekt i såväl Visby som Lomma.

I anslutning till energikrisen i början av 70-talet avstannade bostadsmarknaden. Byggbolagen började spara in både på arkitektresurser och på materialval och började bygga mer standardiserat och enkelt. Även den ”kontrollfunktion” som arkitekten hade haft över byggnationen försvann under denna period. Så småningom tog detta slut och man återgick till det tidigare sättet att arbeta.

Kjell kom att inrikta sig på att rita förhållandevis enkla hus men med rika detaljer. Ett exempel på detta är S:t Eriks området på Kungsholmen i Stockholm. Detta projekt var en stor utmaning på så sätt att det var många byggherrar som byggde på samma område. Kjell har även varit involverad i uppförandet av Hammarby Sjöstad.

Under 1990-talet ökade efterfrågan på ”trädgårdsstäder” med många grönområden. Kjell och hans kollegor studerade hur man hade byggt ”trädgårdsstäder” i bl. a. Berlin. Man tillämpade dessa studier när man byggde Tullinge Trädgårdsstad. I ”trädgårdsstäder” har man en relativt liten yta framför huset mot gatan som det är enkelt att hålla ordning på medan baksidan är mer dold och inte kräver samma ordning och reda. När man projekterar ”trädgårdsstäder” är det viktigt att tänka på att det också ska fungera under den mörka årstiden.

Stadsparken i Mariefred kom till genom en arkitekttävling. Kjells vinnande bidrag utgick ifrån att återskapa inte bara den byggnation som är typisk för Mariefred utan också gatubilden och befintlig infrastruktur.
Kjell nämnde också några andra projekt som han har ritat bl.a. de nya flerfamiljshusen i anslutning till Stockholms Stadion och Lilleby, här i Mariefred, som är under produktion.