Publicerad den 15 Nov 2022
Ellen Skarp, bokhandlare och boknörd från Helsingborg, gästade oss och gav boktips inför julen.
Ellen växte upp i Östersund i stor syskonskara, men hamnade så småningom i södra Sverige, där hon under en stor del av livet ägnat sig åt böckernas värld. Hon tycker också om att dela med sig av sin kännedom om litteratur och åker runt och ger presentationer som den vi fick glädjas åt i kväll.  Ellen är också rotarian och har förstås besökt ett stort antal rotaryklubbar och pratat böcker.

Ellen hade med sig en diger samling med romaner, deckare och dokumentärer, men även ett par kok- och virkböcker (!) som hon presenterade en och en och gav en liten
resumé av. Några titlar kan nämnas: Lincoln Highway och En gentleman i Moskva, skrivna av Amor Towles. I sammanhanget nämnde Ellen att hon bott på hotel Metropol i Moskva, det hotell där gentlemannen i samma stad tillbringade sitt liv efter att ha försatts i ett slags husarrest.

Andra titlar var t.ex. "När bergen sjunger" - ett levnadsöde från Vietnam,  "Sista natten i Paris" -  en kärlekssaga, "Färskt vatten till blommorna", som tilldrar sig på en kyrkogård, "Mitt stora vackra hat" - om Victoria Benedictsson, "De kom från öar" och "Och havet gav igen"  om gotländska Dagmar som hamnade på Tjörn, "Virkade kändisar", "Etikettbok" av Edward Blom, m fl, m fl.

Ellen har verkligen förmågan att fängsla publiken, och det blev en förnöjsam resa i litteraturens värld som gav oss inspiration att införskaffa i alla fall några av alla de
böcker hon visade.

Foto: Litteraturkanalen