Publicerad den 19 Sep 2023
Vi som minns vår historia kommer ihåg berättelsen om de ca 1000 svenskättade personer från Dagö (Estland) som genom en marktvist var tvungna att lämna sina hem. De blev till sist anvisade mark av den ryska kejsarinnan Katarina II. Denna mark låg i dagens södra Ukraina.
Dagöborna fick år 1782 fotvandra dit vilket tog ca nio månader och när gruppen till sist kom fram hade ungefär hälften dukat under på vägen. Deras nya hem kom att kallas Gammalsvenskby.

Lars berättade hur han genom sitt arbete som ljudtekniker via ett EU-projekt tillsammans med universitetet i Zaporizjzja (Ukraina) kom i kontakt med Gammalsvenskby. Projektet kom bl.a. resultera i en liten dokumentärfilm om invånarna i Gammalsvenskby, vilken han spelade upp för oss. Det var en märklig upplevelse att höra dessa personer berätta lite om sitt liv på fullt förståelig svenska. Än idag finns det personer kvar som talar svenska i byn.

Vi fick en historieberättelse om hur dessa svenskättlingar hade levt och behandlats från 1800-talet fram till våra dagar. Hur man hela tiden hade försökt bevara det svenska arvet och hålla kontakten med Sverige. Hur en del av dem, 1929, fick flytta till Sverige. Alla i den gruppen blev inte kvar utan en del flyttade vidare till Canada och en del återvände till Ukraina. Den grupp som stannade kvar kom främst att bosätta sig på Gotland och många av deras ättlingar finns fortfarande kvar där och man upprätthåller kontakten med Gammalsvenskby än idag.
Man har bildat en förening ”Föreningen Svenskbyborna” i Roma på Gotland som försöker bevara kunskapen om bl.a. Svenskbybornas historia. Föreningen stödjer också invånarna ekonomiskt genom insamlingar.
Idag ligger Gammalsvenskby (Zmijivka i Cherson oblast) precis vid fronten mellan Ryssland och Ukraina och byn har därför blivit rejält skadad av kriget. Kvar i byn finns nu bara ett fåtal personer som lever under hemska förhållanden.

Vill någon läsa mer om Svenskbyborna så rekommenderade Lars en nyutkommen bok av författaren Jörgen Hedman, ”Historien om Gammalsvenskby och svenskättlingarna i
Ukraina”.