Publicerad den 24 May 2023
Föredragshållare: 
​​​​​​​Mikael Arhusiander, Regional Sales Manager & Key Account Manager för Buses & Coaches, Scania. 
Mikael är civilingenjör och har jobbat på Scania sedan 1995, först på lastbilssidan, men senare med bussar.  Efter en tid i Spanien blev han projektledare för försäljning i Sverige.
 
Scania har ca 45 000 anställda totalt, och ägs numera av VW och Porsche.  Man har ett väl utvecklat försäljnings- och servicenätverk i Sverige där det säljs ca 2 500 lastbilar och 200 bussar per år.  Globalt har man marknader i framförallt Latinamerika, Västafrika, Kina och Australien.  Totalt säljs ca 6 000 bussar, och det rullar ungefär 32 000 Scaniafordon runt om i världen
Tillverkningen sker i flera länder, i bl.a. Holland, Frankrike, Brasilien och Kina. Den tidigare tillverkningen i Katrineholm har flyttats till Polen. Tillverkning av en buss sker i flera etapper, ofta i flera länder, så t.ex. sänds chassis till Kina för färdigställande och skeppas så tillbaka till Sverige eller andra länder för försäljning.  Inte speciellt hållbart, sa Mikael, men billigare.
 
Man skiljer på olika typer av bussar beroende på hur de ska brukas; det är stor skillnad på en buss som ska gå i stadstrafik och en långfärdsbuss.  
Det skiljer också i lönsamheten mellan olika drivmedel, också beroende på hur och var det förbrukas. Och då kom Mikael, som är tekniskt intresserad, in på förhållandet mellan de vanliga energikällorna vad beträffar effektivitet, kostnad och hållbarhet.  Han visade skillnaden mellan metangas-, diesel- och eldrift.  En mᶟ, alltså 1 000 liter,gas väger 0,8 kg och innehåller lika mycket energi som 0,8 kg (1 liter) diesel, och 100 gånger mer energi än ett 0,8 kilos batteri.  Men batteriutvecklingen går snabbt framåt, och eldrift har också betydligt högre verkningsgrad än de andra två.  Man räknar därför med att eldrift kommer att ta mer och mer av marknaden, speciellt för bussar som går i stad och tätort där körsträckorna är kortare.
 
Tre game changers, säger Mikael, är elektrifiering, digitalisering och autonomi, och de kommer att förändra väldigt mycket inom transportmarknaden.