Publicerad den 06 Sep 2022
Den 5 september hade vi nöjet att höra Gunnar Åsberg kåsera under titeln ”Jag blev sjukt frisk”om sin upplevelse som prostatacancerpatient. I och för sig inget förnöjsamt ämne, men i Gunnars version blir allt ett nöje.

Gunnar presenterade sig som tidigare rotarymedlem i Eskilstuna, där han också varit president, och som filosof och humorist. Han berättade sedan med, trots det allvarstyngda ämnet, stor humor och många skämt om sjukdomen, behandlingen, och följande konvalescens.

Han hade för några år sedan genom ett PSA-prov upptäckt att allt inte stod rätt till. PSA står för ”Prostata Specific Antigen”, ett äggviteämne som ger en indikation på prostatans tillstånd. Kompletterande tester avslöjar eventuella problem. Närmare undersökning visade i detta fall på prostatacancer.

Två behandlingar finns då att välja mellan: Strålning eller att genom operativt ingrepp avlägsna prostatakörteln. Gunnar valde det senare, och hans beskrivning och bildpresentation av operationen och återhämtningen var ingen njutbar föreställning, men tjänar som en varning till oss alla att inte förbise regelbundna kontroller.

Gunnar berättade att varje dag diagnosticeras 27 män med prostatacancer i Sverige. Dödligheten är så hög som 25%. Som jämförelse är dödligheten i bröstcancer är 4%.

Gunnar filosoferade en del om livet och dess mening. Vi eftersträvar alla lycka, men någon har sagt att lyckan inte är ett permanent tillstånd: ”Lycka är de korta stunder då vi inte upplever smärta”. Vi är ju dödsdömda vid födseln enligt Gunnar, och som avslutning på sitt föredrag visade han en bild på den gravsten han tänkt sig:
”Jag visste att det skulle sluta så här”!