Publicerad den 04 Sep 2023
Mats Ingemarsson inledde sitt föredrag med att prata om ”Litterär geografi” - ett ganska nytt akademiskt ämne som undersöker platsen eller rummets funktion i litterära verk. Han pekade på det viktiga samspelet mellan texten och det han valt att kalla ”platsens själ”.
Föredragshållaren tog sedan upp det romerska begreppet ”Genius loci” som ursprungligen betecknade en skyddsande för en viss plats, men som idag ofta får betecknar den särskilda atmosfären hos en plats. Begreppet föll nästan i glömska på 1900-talet men börjar nu återkomma.
 
Ingemarsson menade att vi alla upplever Genius loci då och då, och exemplifierade med turisten som besöker Akropolis. Besökaren upplever inte bara ett antal stenpelare - utan också hur de förhåller sig till- och samspelar med platsens själ. Detsamma känner man enligt Ingemarsson när man träder in i en gotisk katedral. Som ytterligare ett exempel nämndes Villa Medici i Italien. Genius loci är också det man upplever när man t.ex. besöker ett hus man är intresserad av kanske köpa, men något känns fel när man kommer in i det. Felet är att samspelet med platsens själ saknas.
 
Under den romantiska epoken på 1700-talet och 1800-talet skapade man i England många stora parker som enligt Ingemarsson är fyllda av Genius loci. I dessa parker finns ofta skyddsandarna som statyer som blickar bort och ut. Föredragshållaren återvände därefter till det akademiska ämnet Litterär geografi och hur man i denna disciplin analyserar samspelet mellan berättelsen och platsen. Det är platsen versus rummet, där platsen är den konkreta exakta geografin och rummet de associationer, laddningar och stämningar som platsen ger upphov till. Texter av de franska författarna Villon, Balzac, Hugo och Zola är enligt Mats Ingemarsson goda exempel på detta. Kurt Tuscholskys Gripsholm - en sommarsaga är enligt Ingemarrson också ett bra exempel på hur texten samspelar med platsens själ. Bland svenska författare nämndes i sammanhanget Selma Lagerlöfs värmlandsskildringar, Hjalmar Söderbergs stockholmsbeskrivningar men också Camilla Läckbergs kriminalromaner med Fjällbacka som bas.

Mats Ingemarsson läste därefter ett stycke ur Nils Holgerssons underbara resa där Selma Lagerlöf beskriver Sörmland på ett sätt som gör att vi som lyssnade nog alla direkt kunde uppleva platsens själ och förstå innebörden av detta begrepp.

Som avslutning läste Mats valda delar ur sina romaner Marieholm - en sörmländsk sommarsaga respektive Rosentörnens bok. Båda romanerna utspelar sig i Sörmland och vi fick höra ytterligare exempel på hur platsens själ samspelar med texten på ett sätt som ger läsaren känslan att själv vara närvarande.