Publicerad den 14 Jun 2023
Mariefred Rotaryklubb utnämnde under våravslutningen Jim Sjöberg till Mariefredsprofilen 2023 med följande motivering:
.
Jim har under många år glatt Mariefredsbor och turister med sina gedigna kunskaper om Gripsholms slott och Mariefreds stad, dels genom sina visningar och föredrag på slottet, dels genom stadsvandringar och föredrag på biblioteket och församlingshemmet.
Jim är en högt uppskattad berättare om olika skeenden i vår lilla stads historia och en mycket bra ambassadör för hela Mariefred.

Profilen sade sig vara tacksam, rörd och lite skakad över utmärkelsen och väldigt glad att han och hans fru Barbro bestämde sig för att flytta till Mariefred 1988. Passionen för historia, som han sedan barnsben burit inom sig, fick en chans att blomma ut och han fick drömjobbet på Gripsholms slott.

Avgående president Kjell Kristiansen överräckte diplom och blommor.